مهارت های زندگی

سلسله مباحث استاد حجه الاسلام و المسلمین دکتر رضا علی کرمی

مهارت های زندگی

سلسله مباحث استاد حجه الاسلام و المسلمین دکتر رضا علی کرمی

ره یافته

  علل و عوامل فشارهای روانی و جسمانی 

 
اسلام فوق العاده به مقابله با واکنش های استرسی معتقد است. گاهی برخی از آموزه های اجتماعی برای ما یک فشار روانی ایجاد می کنند و گاهی فشار روانی را از بین می برند و آن بر اساس آموزه های ماست٬ در آموزه های دینی نباید به شرایطی برسیم که امتحانها و کم و کاست ها بر ما تاثیر بگذارند.

در سوره بقره آیه۱۵۵ چنین می فرماید: حتی شما را با اندکی از ترس٬ گرسنگی و کاهش از مال و... آزمایش می کنیم. بعد می فرماید: صبوران و شکیبایان را مژده بده. و در ادامه می فرماید: آنان که می گویند انا لله وانا الیه راجعون اینها ره یافتگان اند. علامه طباطبایی(ره) می گویند: (( انسان هایی که توان هضم فشارهای روانی را ندارند ره یافته نیستند.))

بنابراین فشارهای روانی خیلی از زندگی ها را بهم می پیچاند. تمام آدم های ناموفق بدون استثنا فشار روانی دارند و بر عکس٬ آدمهای موفق فشار روانی کمتری دارند و یا اصلا ندارند.

آیات متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه آنان که ره یافته نیستند٬ نمی توانند قرآن را بفهمند. حضرت آیه الله جوادی آملی می گویند: صرفا با علم آموزی نمی شود قرآن تفسیر کرد٬ بلکه یک نور نیاز است و این نور هم با طاهر شدن ما بوجود می آید چنان که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) و اهل بیت(علیهم السلام) « مطهرون» هستند و در عالی ترین مقام قرار گرفته اند.

باید خودمان را به اینجا برسانیم که فشارهای روانی بر ما اثر نکند٬ استرس یا فشارهای روانی ممکن است در زمینه های مختلف برای ما بوجود آید.

مثلا دخالت اقوام در زندگی خصوصی٬ مشکلات اقتصادی٬ مشکلات روابط اجتماعی٬ نرسیدن به آرزوهای دوران جوانی و نوجوانی٬ از دست دادن کار و شغل٬ مریضی و مرگ نزدیکان و ... که همه مردم از چنین مواردی دچار فشار روانی نمی شوند٬ یعنی هیچ یک از این موارد برای خیلی از مردم حتی یک واحد فشار روانی را بر آنان وارد نمی کند.

آدمهای نرمال از نظر شخصیت روحی- روانی متعادل اند٬ لذا  ظرفیت تحمل  فشارها را دارند و در زندگی آنان ایجاد مشکل نمی کنند.

در ایجاد فشارهای روانی بین زنان و مردان تفاوت هایی وجود دارد به طوری که در کشور ما زنان بیش از مردها تحت تاثیر فشارهای روانی قرار می گیرند. و حال آنکه از نظر اسلام در این مساله نباید بین مرد و زن فرقی باشد. باید هر دو تحملشان بالا باشد٬ چنان که خیلی از مادران در زمان جنگ این تحمل را از خود نشان دادند٬ مثلا سه تا فرزند آنان شهید شده بود و چهارمین فرزندشان که آخرین فرزند هم بود را به میدان می فرستادند.

علت اینکه ما نمی توانیم فشارهای روانی را تحمل کنیم عبارت است از:

۱- علایق و دلبستگی ها٬ که اگر به صورت صحیح رشد نکرده باشد فشار روانی ما را بالا می برند

۲- تحقیرهای پی در پی شخصیتی٬ مثلا گاهی زن و شوهر همدیگر را پی در پی تحقیر می کنند و متوجه هم نیستند و این موجب می شود توان مقابله با فشارهای روانی را از آنان بگیرد ٬ چنین آموزه های اجتماعی و خانوادگی به بچه ها نیز سرایت می کند.

۳- نداشتن روش های درست تغذیه .

۴- واکنش های اخلاقی ٬ پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) وقتی که بحث ماموریت خودشان را ابلاغ می فرمایند٬موضوع مکارم اخلاق را مطرح می فرمایند: یعنی اگر براساس مکارم اخلاق شکل بگیریم در مقابل مشکلات مقاوم می شویم٬ آن گونه امام خمینی (ره) مقاوم شدند.

برخی از مطالب استرس زا در اجتماع بر گرفته از اسلام نیست. مثلا در بحث عزاداری برای وفات اقوام ٬ در اسلام داریم که صاحب عزا تا سه روز مهمان همسایه یا فامیل است و نباید استرس بر او وارد شود و پخت و پز نماید٬ در حالی که در جامعه ما بر خلاف این عمل می شود.

                        استاد رضا علی کرمی/ ۲۹/۱/۸۶مسجداعظم قمhttp://www.masoumeh.com/far/page.php?page=17&id1=14  

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد